Koronakurimus on kohdellut urheilua yhtä kaltoin kuin muitakin elämän alueita. Sosiaalinen eristäytyminen, liikkumisrajoitukset ja suurten yleisötapahtumien kiellot ovat panneet ammattiliigat kaikilla mantereilla kevättalvesta alkaen jäähylle.

Kesän kuluessa tilanne on hiljalleen palautunut kohti normaalimpia oloja, kuitenkin niin, että esimerkiksi yleisurheilukisoja järjestetään ja liigaotteluja pelataan tyhjille katsomoille. Kuplat ovat olleet pelaajille arkipäivää sekä jääkiekon NHL:ssä että jalkapallon Mestareiden liigassa.

Kuulua Ranskan ympäriajoa pidetään maailman raskaimpana ja vaikeimpana pyöräilykisana. Kuten BBC huomauttaa, vuodesta 1903 järjestettyjen kilpailujen sarjan ovat katkaisseet vain molemmat maailmansodat.

Tänä vuonna Tour jää historiaan virustestien, yleisörajoitusten, turvavälien ja kasvosuojusten sävyttämänä lähes surrealistisena tapahtumana. Järjestäjillä on ankara urakka suitsia ranskalaisten kylien ja pikkukaupunkien ynnä vuoristoteiden varsille perinteisesti sulloutuvia yleisömassoja.

Ar korvaamaan fanien lähituntumaa

Lauantaina alkavan verisen kilpailun seuraamiseksi Tour de Francen järjestävä ASO (Amaury Sports Organization) kumppaneineen tarjoaa pyöräily-yleisölle monia uusia teknologioita aina pilvipalveluista tekoälyyn ja lisättyyn todellisuuteen, TechRepublic kirjoittaa.

Japanilainen telejätti NTT aikoo rakentaa tosiaikaisen data-analytiikan ja lisätyn todellisuuden (ar, augmented reality) sovellusten avulla faneille "globaalin stadionin" kaltaisia elämyksiä.

NTT:n markkinointijohtaja Ruth Rowanin mukaan mobiililaitteiden ar-sovelluksilla suuri yleisö pääsee paremmin osaksi Tour de Francen reitin varrella olevia maisemia.

"Kaikki ennen fyysisesti tarjoiltu työstetään etänä ja mobiiliympäristöissä. Lisätty todellisuus on nyt ensi kerran kehissä mukana paitsi Tour de Francessa, myös koko urheilumaailmassa. Haluamme yleisön nauttivan kisasta, vaikka väki ei pääsekään seuraamaan kilpailua tuttuun tyyliin senttimetrien päässä kilpailijoista", teleyhtiön markkinointipomo hehkuttaa.

Käytännössä ar-alusta näyttää ilmakuvaa eli videoita, joiden avulla yleisö voi seurata kilpailijoiden taivallusta vuoristoissa sekä jokien ja järvien rantoja pitkin olevilla maanteillä. Luonnollisesti ar-sovellus välittää faneille reaaliaikaista dataa kilpailun kulusta.

Oivalluksia myös vedonlyöjille?

ASO ja NTT väittävät pystyvänsä välittämään faneille ar:n avulla kokonaan uusia oivalluksia kilpailun etenemisestä ja siitä, miten eri joukkueet pärjäävät kisassa. Tänä vuonna Tour de Francea varten on perustettu oma somesaitti, joka hyödyntää data-analytiikkaa ja NTT Predictor -nimistä koneoppimisen järjestelmää.

Näillä seikoilla voi hyvinkin olla merkitystä faneille, ainakin kun otetaan huomioon se, miten reippaasti Ranskan ympäriajon etapeilla saati kokonaiskisan voitosta lyödään eri maissa vetoja.

Tour de Francen virallinen tilastopalvelu Race Center on niin ikään käynyt läpi uudistuksia tämän vuoden koronaoloja varten. Uusin Race Center 2.0 -niminen versio hyödyntää muun muassa pilvipalveluja kilpailijoiden terveydentilan seurannassa sekä asiantuntijoiden kommenttien, ennusteiden ja muun kisadatan välittämisessä.

"Aiomme mullistaa Tour de Francen ja kaikkien muidenkin urheilutapahtumien tuotannon ja jakelun. Uudet teknologiamme nostavat fanien kokemukset ja elämykset aivan uudelle tasolle. Tämän vuoden haasteet vain lisäävät intoamme luoda innovaatioita, jotka elähdyttävät teknologiaa yhä paremmin tuntevia faneja", NTT:n Rowan maalailee ammattiurheilun tulevaisuuden kuvia.

Vuodesta 1903 järjestetty Tour de France starttaa lauantaina ja päättyy 20. päivänä syyskuuta. Matkaan päästään koronan takia reippaasti myöhässä, sillä aiempina vuosina Ranskan ympäriajo on aina päättynyt Pariisiin maan kansallispäivänä 14. heinäkuuta.