Ranska on ensimmäisenä maana tehnyt EU:n uudesta tekijänoikeuslakipaketin pohjalta omat paikalliset lakinsa. Laki on tulossa voimana lokakuussa, Politico uutisoi.

EU:n tekijänoikeusdirektiivin artikla 15 antaa lehdistölle mahdollisuuden vaatia Googlen ja Facebookin kaltaisilta verkkopalveluissa rahaa siitä, että ne näyttävät palveluissaan medioiden sisältöjä.

Ranskalaiset lehdet ovat laskeneet alansa menettävän suurille nettipalveluille 250-320 miljoonaa euroa mainostuloja, kun ihmiset käyttävät medioiden sisältöjä näiden palvelujen kautta. Mainosrahakin valuu silloin teknologiayhtiöille sen sijaan, että lukijat vierailisivat medioiden sivuilla ja mediat saisivat mainostuloja.

Mediayhtiöt toivoivat nettijättien kompensoivan menetyksiä, mutta Googlen ilmoitus hyydyttää sellaiset toiveet.

”Me emme ota vastaan rahaa hakutuloksiin pääsemiseksi. Myymme mainoksia, emme hakukonetuloksia, ja jokainen mainos Googlessa on selvästi merkitty. Siksi emme myöskään maksa julkaisijoille, kun ihmiset klikkaavat hakutuloksissa julkaisijan linkkiä”, Google-johtaja Richard Gingras perusteli päätöstä blogikirjoituksessaan.

Lähde: Tivi