Uberin mielestä kuljettajat ovat itsenäisiä freelancereita, joille palvelu vain välittää työkeikkoja.

Uusi laki, josta käytetään nimitystä AB5, menee nyt kuvernööri Gavin Newsomin hyväksyttäväksi. Hän on aiemmin sanonut tukevansa lakiehdotusta, joten näyttää todennäköiseltä, että laki astuu voimaan vuonna 2020.

Lain uskotaan vaikuttavan muiden osavaltioiden linjauksiin, vaikka liittovaltion tasolla tällaista lakia ei säädettäisikään. New Yorkissa työntekijöiden etujärjestöt kaavailevat jo vastaavaa lakia.

Kyytipalvelujen mielestä kuskit eivät ole työntekijöitä, koska he omistavat omat autonsa, päättävät työaikansa ja voivat otat työtä vastaan myös kilpailijoilta.

MIT Technology Review uutisoi, että kyytipalvelut ovat epätoivoisesti yrittäneet kampanjoida vaihtoehtoja laille. Minimipalkkaankin yhtiöt olisivat suostuneet kompromissina, kunhan lakia ei olisi säädetty.

Uuden lain mukaan työntekijyydelle on kolme kriteeriä. Ollakseen itsenäinen yrittäjä eikä työntekijä pitää tämän olla ”vapaa palkkaavan yrityksen kontrollista”, työskennellä yrityksen ydinliiketoiminnan ulkopuolelle asettuvan asian parissa ja tekijällä pitää olla oma yritys palkkaajayrityksen ulkopuolella.

Työntekijöille pitää tarjota minimipalkka ja tarvittaessa ylityöpalkka sekä lakisääteiset sairauslomat ja perhevapaat ja muut etuudet. Työnantajan tulee maksaa sosiaaliturva- ja terveysmaksut työntekijästä.

Yhtiöiden mukaan lakimuutoksen mukaan liikenteessä olisi aiempaa vähemmän autoja.

Uber väittää nyt, että kuskit eivät ole yhtiön liiketoiminnan ydintä, jolloin heitä ei tarvitsisi laskea työntekijöiksi, The Verge uutisoi.

Lähde: Tivi