Uber ilmoitti lokakuussa kehittävänsä lentäviä autoja. Uber Elevate -ohjelman palvelukseen palkattiin NASAn insinööriveteraani Mark Moore.

Venture Beat epäilee, että hanke on vaikea viedä maaliin saakka: ongelmaksi lentoautojen kanssa tulevat turvallisuuskysymykset ja taivaan täyttyminen lentovehkeistä. Kaupungin päällä satunnaisessa kohdassa putoava auto tekisi helposti pahempaa jälkeä kuin tavallinen tieonnettomuus.

Ilmatakseja on jo olemassa Yhdysvalloissa ja Brasilian Sao Paulossa, jossa helikopterit pörräävät taivaalla jatkuvasti. Lennonjohtojärjestelmän kehittäminen vilkasta ilmaliikennettä varten on siis mahdollista.

Ja sitten ongelmana on kehittää itse lentävä auto, joka pystyisi nousemaan ja laskeutumaan ilman kiitorataa pystysuorasti. Helikopterit ovat kovaäänisiä ja saastuttavat reippaasti. Niitä paremmin ”kaupunkiajoon” sopivaa kalustoa pitäisi saada massatuotettua.

Moore on työskennellyt juuri tällaisten lentolaitteiden kehityksen parissa NASAlla ja julkaissut 2010 raportin, jossa hän kuvailee ideaansa sellaisen kehittämisestä. Kyseessä olisi pieni sähkökäyttöinen, lentävä menopeli.

1980 luvulla USA:n armeijan käyttöön kehitetty V-22 Osprey piti saada ilmaan 1990 2,5 miljardin dollarin hankkeessa. Se saatiin sotakentillä ilmaan vasta 2007 ja kehitys oli maksanut 55 miljardia. Vaikka konetta on käytetty jonkin verran esimerkiksi humanitäärisen avun kuljettamisessa, niin onnistuneena sitä ei voi pitää: 30 ihmistä on kuollut sen kehitystyön aikana eikä se vieläkään ole niin luotettava, että se olisi jatkuvasti käytössä.