Amazon perusti vuonna 2015 Flex-palvelun, joka alustatalouden keinoin huolehtii nopeista verkkokaupan toimituksista. Halukkaat voivat ilmoittautua keikkakuskeiksi täydentämään verkkokauppajätin muita toimitustapoja.

Palveluun rekisteröityminen tapahtuu automatisoidusti puhelinsovelluksella ja samainen sovellus kertoo kuskeille myös ajettavat keikat sekä ottaa vastaan virheilmoitukset.

Vastaava automaatio antaa myös potkuja kuskeille, kertoo Bloombergin tuore raportti (maksumuurin takana).

Flex-kuskien työtä arvioidaan neliportaisella asteikoilla, jota kuskit voivat itse tarkkailla. Hankalaksi tilanteen tekee se, että asiakkaat voivat syyttää kuskia toimitusten toimimattomuudesta, vaikka vika olisi jossain muualla, eikä kukaan vaivaudu kuskeilta syitä kysymään.

Erään Amazonilla aiemmin työskennelleen insinöörin mukaan yhtiön johdossa tiedettiin järjestelmän surkeus. Aiheesta puhuttiin suoraan palavereissa, ja kyse oli vain siitä, ”kuinka paljon kakkaa siinä haluttiin olevan”.

Bloombergin haastattelema veteraani kertoo saaneensa huonoja arvioita, kun hän yritti toimittaa paketteja varhain aamulla lukittujen porttien takana olleisiin asuntoihin, eivätkä vastaanottajat vastanneet hänen soittoyrityksiinsä.

Toisessa asuntokompleksissa Amazonin pakettiautomaatti ei suostunut aukeamaan, eikä hän saanut paketteja toimitettua. Hänen arvionsa tipahti, ja vaikka hän viikkojen työllä sai sen jälleen nostettua, algoritmi antoi potkut huonon arvosanan vuoksi.

Toisessa tapauksessa kuskin autosta puhkesi rengas, minkä seurauksena hän joutui palauttamaan kyytiin ottamansa paketit varastolle ja hänen arvosanansa romahti. Jälleen viikkojen ahkeroinnilla arvosana lähti taas nousuun, mutta edessä oli silti potkut.

Lisäksi kuskit ovat ihmetelleet, etteivät annetut potkujen syyt useinkaan tunnu todellisilta. Eräs kuski kertoi saaneensa kenkää, koska hänen sovellukseen lähettämänsä kasvokuva ei vastannut hänen aiemmin sinne lataamaansa ajokortin kuvaa.

Kuski kuitenkin kertoo potkujen tulleen vain hetkeä sen jälkeen, kun hän oli saanut automatisoidun muistutuksen, että kaikki hänelle määrätyt paketit pitää ottaa kyytiin. Kyse oli paketeista, jotka eivät olleet rahtiterminaalissa noudettavissa, eikä hän edes voinut niitä mukaansa napata.

Amazon yrittää estää väärinkäytöksiä ja varkauksia edellyttämällä kuskeilta selfie-kuvia henkilöllisyyden vahvistamiseksi. Kuvien tunnistus on automatisoitu, ja monet painoa pudottaneet, partansa ajaneet tai tukkamallia muuttaneet kuskit ovat joutuneet ongelmiin, kun kuvia ei ole tunnistettu oikein. Samaten illalla vuoronsa aloittavat kuskit ovat huomanneet hämärässä otettujen kuvien tuottavan vaikeuksia.

Kuskit, jotka kokevat saaneensa potkut väärin perustein, voivat valittaa kymmenen päivän sisällä, mutta tuona aikana he eivät voi vuoroja tehdä. Mikäli valitus ei mene läpi, kuskit voivat vaatia välimiesmenettelyä, mutta se maksaa 200 dollaria.

Pari viikkoa sitten kerrottiin Amazonin maksavan yhteensä 62 miljoonan dollarin korvaukset, kun Yhdysvaltain kauppakomissio FTC syytti yhtiön pitäneen itsellään osan asiakkaiden maksuista, jotka oli tarkoitettu Flex-kuskien tipeiksi.