Lähinnä Hewlett-Packardin tietokoneiden omistajat ovat raportoineet sinisistä kuolemanruuduista päivityksen asennettuaan, mutta Microsoftin mukaan ongelmasta kärsivien joukossa on myös muiden valmistajien, kuten Dellin, laitteiden käyttäjiä, MSPowerUser kirjoittaa.

Mikäli tietokone uudelleenkäynnistyksen tai päivityksen asennuksen jälkeen kaatuu, voi homman yrittää ratkoa komentorivityökalun avulla. Tietokoneen käynnistyttyä uudelleen vakavan virheen jälkeen tarjoaa Windows ratkaisuvaihtoehdoiksi virheenetsintää, tietokoneen sammuttamista tai Windowsin normaalia käynnistystä.

Vaihtoehdoista kannattaa valita virheenetsintä (troubleshooting) ja edistyneet asetukset (advanced settings). Tämän jälkeen käynnistetään komentorivi (command prompt) klikkaamalla sen kuvaketta.

Ensitietojen perusteella ongelman tuntuu aiheuttavan HP:n tietokoneista löytyvä laiteajuri, joka aiheuttaa yhteensopivuusongelmia ja tietokoneen kaatumisen Windows Driver Framework -ohjelmistokehyksen kanssa. Ongelmallinen tiedosto löytyy seuraavasta paikasta:

C:\Windows\System32\drivers\HpqKbFiltr.sys

MSPowerUser neuvoo nimeämään tiedoston uudelleen, jotta Windows ei yritä ladata sitä jokaisen käynnistyskerran yhteydessä. Se onnistuu komennolla ren HpqKbFiltr.sys HpqKbFiltr.sys_old. Tämän jälkeen tietokoneen pitäisi jälleen käynnistyä normaalisti.

Microsoftin tukifoorumin mukaan ongelmallinen päivitys olisi vedetty jakelusta, mutta asialle ei ole saatu virallista vahvistusta.

Lue myös: