Suositut sovellukset jakavat käyttäjiensä arkaluontoisia tietoja mainoskumppaneille ja muille toimijoille kuten analytiikkayrityksille, muun muassa New York Times uutisoi.

Keskustelua ovat herättäneet etenkin treffisovellukset kuten Tinder, Grinder ja OK Cupid, jotka tallentavat käyttäjistään usein intiimiäkin tietoa.

Norjan kuluttajaneuvoston tiistaina julkaiseman selvityksen mukaan esimerkiksi homoseksuaalisille käyttäjille suunnattu Grindr jakaa käyttäjien seurantakoodit yhdessä sovelluksen nimen kanssa ainakin tusinalle yritykselle.

Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että nämä yritykset saavat tiedon käyttäjien seksuaalisesta suuntautumisesta.

Grinder ja monet muut sovellukset jakavat myös käyttäjiensä sijaintitietoja erilaisille mainosteknologiayhtiölle, jotka jakavat tiedot eteenpäin muille yrityksille.

Esimerkiksi Twitterin omistama MoPub-mainosalusta toimii välikätenä Grinderin jakaman datan ja teknologiayhtiöiden kuten AT&T’s, AppNexus ja Openx välillä, Engadget kirjoittaa. Nämä yhtiöt jakavat tiedot vielä eteenpäin omille asiakasyrityksilleen.

Grindr on kuitenkin vannonut, ettei se jaa tietoja käyttäjiensä HIV-tartunnoista mainoskumppaneille. Yhtiö toteaa lausunnossaan, ettei se ole saanut kopioita selvityksestä eikä voi kommentoida sen tarkkaa sisältöä.

OK Cupid -treffipalvelu puolestaan jakaa selvityksen mukaan tietoja myös käyttäjiensä huumeiden käytöstä, etnisyydestä ja poliittisista näkemyksistä. Data toimitetaan analytiikkayritys Brazelle.

Norjan kuluttajaneuvoston selvityksessä tutkittiin maailman ladatuimpien Android-sovellusten tiedonjakoa. Tutkimus on herättänyt kysymyksiä tietosuojalain rikkomuksista.

Euroopan unioni on tehostamassa tietosuojalakia niin, että se kieltää yrityksiä keräämästä uskontoa, etnisyyttä, seksuaalista suuntautumista tai muita arkaluontoisia aiheita koskevia tietoja ilman henkilön nimenomaista suostumusta.