Avoimen koodin ratkaisujen tarjoaja Red Hat kertoo, että Asiakastieto Group käyttää sen ratkaisuja rakentaessaan Account Insight -tilitietopalveluaan. Palvelu hyödyntää avointa pankkitoiminta-alustaa. Toiminnan pohjana on uudistettu psd2-maksupalveludirektiivi.

Psd2:n uudistuksen yhteydessä Asiakastieto lähti kehittämään ratkaisua pankkitilidatan hyödyntämiseksi asiakkaidensa prosesseissa, kuten luotonmyönnössä. Tilitietopalvelun avulla Asiakastiedon asiakasyritykset tuntevat paremmin asiakkaidensa maksuvaran ja kassavirran. Tiedot voidaan tarkastaa saman tien lainahakemuksen täyttämisen yhteydessä. Tämä vähentää niin rahalaitosten luottotappioita kuin yleisellä tasolla kansalaisten ylivelkaantumista.

”Tilitietopalvelumme avulla voimme auttaa yksilöitä, yhteiskuntia ja yrityksiä vähentämään ylivelkaantumista, mikä on tällä hetkellä Pohjoismaissa ennätyslukemissa. Covid-19-epidemian aikana olemme saaneet asiakkaiksemme yli kymmenen uutta rahoitusyritystä, joilla on akuutti tarve tuntea kuluttaja-asiakkaidensa maksuvara ja yritysasiakkaidensa kassavirta pankkitilidatan avulla”, Asiakastiedon kehitysjohtaja Reetta Sinelampi kertoo tiedotteessa.

Asiakastieto halusi tilitietopalvelunsa taustalle teknologiaa, joka skaalautuu tuleviin kehitystarpeisiin, hyödyntää mahdollisimman pitkälle automaatiota sekä vastaa reaaliaikaisuuden vaateeseen. Konttiteknologiaa hyödyntävien sovellusten alustaksi valittiin Red Hat OpenShift -ohjelmisto.

Voidakseen hyödyntää moderneja, teknologiariippumattomia, pilvipohjaisia sovelluksia Asiakastieto laajensi avointa mikropalveluarkkitehtuuriaan, joka hyödyntää Red Hat Runtimes -ohjelmiston työkaluja ja rakenteita. Red Hat 3scale API Management -toiminnon avulla Asiakastieto voi helposti testata ja tehdä muutoksia sekä viedä niitä tuotantoon pienten asetussäätöjen avulla, mikä vähentää tarvetta tuottaa ja ottaa käyttöön uutta koodia sekä suorittaa rankempia tuotantoonottoja.

Tilitietopalvelua kehitettiin yhdessä asiakkaiden kanssa. Asiakastieto isännöi työpajoja ja jakoi testiympäristönsä pilottiasiakkaidensa kanssa sovelluksen parantamiseksi. Se otti käyttöön Quarkus-tekniikan, joka mahdollistaa sovellusten kehittämisen aiempaa nopeammin. Quarkus myös lisää kehittäjien tuottavuutta Red Hat OpenShift-alustalla, koska resurssien käyttö vähenee merkittävästi.

Tiedotteen mukaan Asiakastiedon tekemät testit osoittivat, että keskusmuistin käyttö pieneni yli 90 prosenttia, siirtonopeus parani 25 prosenttia ja suorittimen käyttö väheni noin 70 prosenttia.