Tuoreen raportin mukaan vuonna 2018 Yhdysvalloissa ostettiin enemmän fyysisiä levyjä kuin ladattavaa musiikkia, BGR uutisoi.

Musiikkiteollisuutta edustavan RIAA-yhdistyksen mukaan digitaalinen musiikkimyynti oli vuonna 2018 miljardin dollarin bisnes. Sen koko oli laskenut 30 prosenttia vuotta aiemmasta. Kokonaisten ladattavien levyjen myynti laski 25 prosenttia.

Samaan aikaan fyysisten levyjen myynti laski 23 prosenttia. Cd- ja vinyylilevymyynnistä kertyi viime vuonna 1,15 miljardia dollaria.

Vielä 2013 ladattavan musiikin myynti toi 40 prosenttia musiikkialan tuloista Yhdysvalloissa. Vuonna 2018 vastaava luku oli enää 11 prosenttia.

Suoratoistopalveluista musiikkiteollisuuden samat tulot kasvoivat 30 prosenttia 7,4 miljardiin dollariin.