Polar Electro julkaisi kesän alussa anonymisoitua maailmanlaajuista big dataa käyttäjiensä harjoittelusta, 30 maasta ja 45 miljoonasta juoksuharjoituksesta vuoden ajalta.

Kuntoilijoiden massadatasta pystytään kaivamaan kiinnostavia tuloksia. Tärkeimmän havainnon voi kiteyttää niin, että samalla harjoitusmäärällä hitaammalla vauhdilla harjoittelevat kehittyvät paremmin kuin kovaa juoksevat.

Polar Electro on tutkinut anonymisoidusta datasta Running Index eli juoksuindeksiarvot. Polarin kehittämä indeksi yhdistää sykkeen ja nopeuden ja kertoo juoksun tehokkuudesta. Mitä korkeampi lukema, sen kovempaa juoksija pääsee pienemmillä ponnistuksilla.

Juoksijat voi jakaa kolmeen ryhmään. Kunnianhimoiset harjoittelevat paljon, valtaosin alhaisella teholla ja heidän juoksuindeksinsä on korkea. Säännöllisten juoksijoiden indeksi on parempi kuin intensiivisten juoksijoiden, ja he juoksevat matalammilla sykealueilla kuin intensiiviset.

Sekä säännölliset että intensiiviset juoksijat harjoittelivat keskimäärin neljä tuntia viikossa. Kovalla intensiteetillä harjoittelusta seuraa, että intensiiviset juoksijat eivät pysty parantamaan aerobista pohjakuntoaan, ja heillä on suuri riski loukkaantua tai uupua. Myöskään juoksemisen tehokkuus ei parane yhtä hyvin kuin säännöllisillä juoksijoilla.

Data osoittaa myös, että juoksuindeksi paranee parhaiten seuraamalla sykepohjaista harjoitusohjelmaa. Se avulla kuntoaan voi parantaa jopa juoksemalla harvakseltaan, lisäämättä harjoituskertojen määrää.

Lue myös:

Algoritmi valmensi Henkan, 47, maratonille

Huippu-urheilijoilta arjen sankareille

Huippu-urheiluun kehitetyt menetelmät parantavat nyt tavallisten kansalaisten hyvinvointia.

Kiusallinen vuoto

Sotilaiden sijaintitietoja paljastui Flow-sovelluksesta. Noloa Polarille, mutta myös sotilaille.