Vanhempien selviytymisopas

Lasten ja nuorten mobiilimaailma on kovin erilainen kuin aikuisten. Se on jonkin verran pelaamista, mutta vielä enemmän viestittelyä ja sisältöjen jakamista. Vanhemmille tämä maailma on monesti aivan liian vieras, ja kuten kaikkea tuntematonta, sitä halutaan rajoittaa tai jopa kieltää.

Se ei kuitenkaan ole viisain tapa, koska nuoret aivan taatusti tekevät mitä haluavat ja jallittavat aikuiset digitaalisella osaamisellaan mennen tullen. Kaiken lisäksi kielletty hedelmä on aina kaikkein houkuttelevin.

Kieltämisen ja ruutuajan rajoittamisen sijaan voisi olla viisaampaa osallistua ja keskustella. Mitä aikaisemmin sen aloittaa, sitä parempi, koska teini-iässä vanhempia ei enää haluta mukaan sotkemaan. Kumpi toimii paremmin, pakottaminen vai se, että lapsi tai nuori ymmärtää itse, mitä kaikkea menettää, jos käyttää kaiken aikansa ruutua tuijottaen?

Tässä jutussa ei käsitellä tapoja rajoittaa ruutuaikaa tai vakoilla, mitä nuoren puhelimelle asennellaan. Sen sijaan juttu tarjoaa alkeet siihen, mitä lasten ja nuorten puhelimiin päätyvästä sisällöstä olisi hyvä tietää. Sen jälkeen on vähän paremmat eväät keskustella asioista. Kyse kun on pikemminkin aikuisten kuin lasten ongelmasta.

Whatsapp

Mikä: viestin

Ikäraja: 13 (jatkossa 16)

Hinta: ilmainen

Mikromaksut: ei

Mainoksia: ei

Hyvä tietää: Tallentaa oletuksena kaikki kuvat puhelimen muistiin, mikä voi aiheuttaa ikäviä yllätyksiä.

Jos jokin yhdistää perheitä, niin Whats­app. Se on aivan älyttömän suosittu, eikä syyttä. Sillä on kätevä luoda pieniä ryhmiä ja hoitaa päivittäisiä asioita. Lisäksi se on Facebookin omistuksesta huolimatta toistaiseksi pitänyt varsin hyvin huolta käyttäjien yksityisyydestä eikä viestejä esimerkiksi tallenneta pitkiksi ajoiksi.

Whatsappilla on kuitenkin pimeä puoli, ja se liittyy koululaisten tapaan luoda sillä jatkuvasti uusia ryhmiä ja käyttää sitä kiusaamisen välineenä. Tyypillistä on ryhmistä poistaminen tai muuten ulkopuolelle jättäminen. Whatsappissa se on paljon helpompaa kuin välitunnilla kasvokkain. Aika tavallista on sekin, että lapset laittavat reiluuden nimissä kaikki ryhmän jäsenet sen ylläpitäjiksi. Kaunis ajatus, mutta monesti siitä seuraa älyttömiä valtapelejä ja kinaamista. Ilmiöstä on hyvä puhua lasten kanssa.

Kuten kaikissa viestimissä, Whats­appissakaan ei kannata ottaa vastaan viestejä tai kutsuja tuntemattomilta. Ryhmän ylläpitäjä voi lisätä kenet tahansa tuttunsa ryhmään ilman suostumusta, mikä on potentiaalinen riski.

Snapchat

Mikä: viestimen ja kuvamanipuloinnin yhdistelmä

Ikäraja: 13

Hinta: ilmainen

Mikromaksut: ei

Mainoksia: on

Hyvä tietää: Snapchatin viestit katoavat vuorokaudessa kuluttua, ellei ole poistanut aikarajaa asetuksista. Profiili on oletuksena julkinen, mikä kannattaa muuttaa.

Snapchat on kovassa suosiossa ja ainakin osittain siksi, että vanhemmat eivät käytä sitä. Mutta on suosiolle valoisampikin syy. Snappi osaa luoda hauskoja lisätyn todellisuuden videoita ja kuvia, joissa kasvoille luodaan mitä mielikuvituksellisimpia naamioita ja efektejä. Ominaisuudessa tuntuu riittävän kivaa loputtomiin.

Instagram

Mikä: sosiaalinen media, kuvien jakelu

Ikäraja: 13

Hinta: ilmainen

Mikromaksut: ei

Mainoksia: on

Hyvä tietää: Instagramissa kuvat ovat oletuksena julkisia kaikille.

Lähinnä kuvien jakamiseen tarkoitettu Instagram on teinien suosiossa. Se toimii monella tapaa samoin kuin Facebook. Sen tulot perustuvat kohdennettuun mainontaan, jonka voi halutessaan ottaa pois. Facebookin tapaan se suosittelee muiden sisältöjä sen perusteella, mistä on ollut kiinnostunut. Instagramissa kuten sosiaalisessa mediassa on hyvä muistaa, ettei kuvia välttämättä saa poistettua enää sen jälkeen kun on jakanut ne.

Youtube

Mikä: videoiden jakaminen ja katselu

Ikäraja: 13

Hinta: ilmainen

Mikromaksut: ei

Mainoksia: on

Hyvä tietää: Videot ovat kaikkien nähtävillä, ellei niille ole asettanut ikärajaa.

Kuten kaikissa Googlen palveluissa, myös Youtubessa on ikäraja 13 vuotta. Google suodattaa arveluttavat sisällöt kohtalaisen tehokkaasti, mutta on ollut veltto puuttumaan videoiden käyttämiseen kiusaamisen välineinä. Tiedetään, että kiusaamistapauksista on saatettu käydä oikeutta vuosia, mutta sillä välin Google ei ole tehnyt mitään poistaakseen käyttäjiä nöyryyttäviä tai muuten vahingollisia videoita.

Netflix

Mikä: elokuvien ja tv-sarjojen striimaus

Ikäraja: 13

Hinta: 8–14 € / kk

Mikromaksut: ei

Mainoksia: ei

Hyvä tietää: Oletuksena lasten profiililla on pääsy myös aikuisten profiilin sisältöihin

Kaikkien tuntemassa Netflixissä on ollut vuosia mahdollisuus luoda lasten ja aikuisten profiileita. Outoa siinä on se, että profiileita ei voi suojata, joten mikään ei estänyt lapsia menemästä sisään aikuisten profiililla ja päästä käsiksi kaikkeen sisältöön.

Sittemmin mukaan on tullut lapsilukko, jolla voi lukita sisältöä ikärajojen perusteella pin-koodin taakse. Lisäksi yksittäisiä elokuvia tai tv-sarjoja voi lukita erikseen. Myös profiileihin voi liittää suoraan onko kyse pienestä tai isosta lapsesta, teinistä vai aikuisesta ja sisällöt näytetään valinnan mukaan.

Spotify

Mikä: musiikin suoratoistopalvelu

Ikäraja: 12

Hinta: 0 € (mainosrahoitteinen), 5 € (opiskelijat), 10 € (Premium), 15 € (Perhe Premium)

Mikromaksut: ei

Mainoksia: vain ilmaisversiossa

Hyvä tietää: Perhe-tili tulee selvästi halvemmaksi kuin erilliset tilit kullekin perheenjäsenelle

Spotifyssa ei ole varsinaisia sisällön suodattimia, mutta se osaa varoittaa, jos biisin sanoissa kiroillaan tai sisältö on muuten arveluttavaa.

Spotifyn kanssa saattaa olla houkutus jakaa oma tili muiden perheenjäsenten kanssa, koska mikään ei estä tekemästä niin. Seuraukset voivat olla kohtalokkaita, kuten vaikkapa JVG:n tai Justin Bieberin päätyminen suosituksiin tai jopa omille soittolistoille. Erillisten tilien ostaminen voi tulla halvemmaksi kuin pitkä terapiassa käynti.

Jos perheessä oikeasti kuunnellaan paljon musiikkia, on Perhe Premium -tili ainoa järkevä tapa. Kun tavallinen Premium-tili maksaa kymmenen euroa, on Perhe-versio viisi euroa kalliimpi. Rahan vastineeksi saa kuusi erillistä ja itsenäisesti toimivaa tiliä. Ainoa rajoitus on se, että tilien käyttäjät asuvat samassa osoitteessa. Ei enää noloja yllätyksiä!

Musical.ly

Mikä: itse tehtyjen musiikkivideoiden jakaminen

Ikäraja: 13

Hinta: ilmainen

Mikromaksut: on

Mainoksia: on

Hyvä tietää: Videot voi määritellä yksityisiksi. Ei-toivotut seuraajat voi blokata.

Omien musiikkivideoiden tekemiseen ja jakamiseen tarkoitettu Musical.ly tuntuu olevan varsinkin alakouluikäisten tyttöjen suosiossa ja monelle se on ensimmäinen kosketus sosiaaliseen mediaan. Kuvaavaa on se, että ikäraja on kolmetoista, mutta useimpien sen ikäisten mielestä Musical.ly on auttamattoman vanha ja lapsellinen juttu.

Onneksi tekijät tuntuvat suhtautuvan uhkiin asiallisesti ja kertovat sivuillaan hyvin mahdollisuuksista suojata lapsia.

Toca Boca

Mikä: sarja leikki-ikäisten digitaalisia leluja

Ikäraja: 3–7

Hinta: 3 €

Mikromaksut: ei

Mainoksia: ei

Hyvä tietää: Digitaalisia leluja, joissa ei kilpailla, vaan luodaan ja leikitään.

Ruotsalainen Toca Boca -sarja on ihastuttanut alle kouluikäisiä lapsia ja vanhempia jo vuosia. Idea on siinä, että ne ovat nimenomaan leluja, eivätkä pelejä. Kilpailemisen sijaan niissä leikitään ja luodaan kaikenlaista jännää, tai vaikka harjoitellaan erilaisia ammatteja.

Aiheet vaihtelevat tiedekokeista eläinlääkäriin, autoista säikyttelyyn ja kokkaamisesta kampaajan hommiin. Toca Boca -digilelut ovat äärimmäisen turvallisia, koska maksullisuus takaa sen, ettei peleissä ole piilotettuja maksuja eikä mainoksia.

Hay Day

Mikä: Johda omaa maatilaa.

Ikäraja: 3

Hinta: ilmainen

Mikromaksut: on

Mainoksia: on

Hyvä tietää: Oman farmin satoa voi nopeuttaa maksamalla, joten sovi lapsen kanssa pelisäännöistä, suojaa ostokset salasanalla ja varmista, ettei maksuja tule vahingossa.

Supercell on kiistatta kaikkien aikojen menestynein suomalainen pelistudio, ainakin jos menestys mitataan rahassa. Se on myös päässyt muutamaan otteeseen uutisiin sillä, että vanhemmat ovat hätääntyneet kun peleistä on syntynyt tuhansien eurojen laskuja.

Kaikki Supercellin pelit ovat ilmaisia ja niiden tuotto perustuu mekaniikkaan, jossa pelissä etenemistä voi nopeuttaa maksamalla rahaa. Itse kukin voi mielessään miettiä kuinka hyvä malli on opettaa lapselle, että maailmassa menestyy parhaiten rahalla. Supercellin pelit eivät tässä suhteessa ole lähellekään röyhkeimmästä päästä, mutta pelin mekaniikka on hyvä ymmärtää.

Hay Day on peleistä ainakin teemaltaan lapsiystävällisin. Oman farmin kehittely, sadonkorjuu ja eläinten kanssa touhuaminen ei taatusti vahingoita ketään.

Clash of Clans

Mikä: Rakenna omaa tukikohtaa ja puolusta sitä hyökkäyksiltä.

Ikäraja: 13

Hinta: ilmainen

Mikromaksut: on

Mainoksia: on

Hyvä tietää: Astetta väkivaltaisempi rakentelupeli kuin Supercellin aiempi peli Hay Day. Suojaa ostokset salasanalla.

Kaikki, mitä edellä kerrottiin Hay Dayn ansaintalogiikasta, pätee myös Clash of Clansiin. Erona on hieman aikuismaisempi teema ja väkivaltaisempi sisältö. Tässäkin pelissä rakennellaan, mutta tällä kertaa omaa tukikohtaa, jota pitäisi puolustaa muilta pelaajilta.

Clash Royale

Mikä: Rakenna omaa tukikohtaa ja puolusta sitä hyökkäyksiltä.

Ikäraja: 13

Hinta: ilmainen

Mikromaksut: on

Mainoksia: on

Hyvä tietää: Clash of Clansin hahmot ottavat mittaa toisistaan. Suojaa ostokset salasanalla.

Korttipelien ja areenataistelun yhdistelmä on Supercellin tuorein hittipeli. Rakentelua siinä ei juuri ole, vaan konfliktit ovat suoraviivaisempia. Clash of Clansin tapaan tässäkin on mikromaksuja. Molemmissa ikäraja on 13 vuotta, mutta pelit ovat aika yleisesti alakouluikäisten suosiossa.

Fortnite Battle Royale

Mikä: selviytymispeli, jossa vain yksi jää henkiin

Ikäraja: 12

Hinta: ilmainen

Mikromaksut: on

Mainoksia: ei

Hyvä tietää: Väkivalta on sarjakuvamaista.

Fortnite tai tarkemmin sanottuna sen Battle Royale -pelimuoto kuuluu nimensä mukaiseen genreen, jossa joukko ihmisiä pudotetaan rajatulle alueelle, joka kuitenkin pienenee vähitellen. Tavoite on nitistää muut ja olla viimeinen selviytyjä. Pelimuoto on saanut alkuunsa Battle Royale ja Nälkäpeli -elokuvista.

Harmittomalta näyttävä ammuskelu ja mäiskiminen piilottaa alleen moraalisen ongelman: menestys tulee nitistämällä muut ja vain yksi voi voittaa. Fortnite lienee tällä hetkellä maailman suosituin peli ja se on sitä varsinkin alakouluikäisten parissa. Syynä on saman genren muita pelejä helpompi lähestyttävyys ja ennen kaikkea ilmaisuus.

Fortnitea pelataan enimmäkseen pc:llä ja pelikonsoleilla, mutta siitä on saatavilla versio iPhonelle ja iPadille.

PUBG Mobile

Mikä: selviytymispeli, jossa vain yksi jää henkiin

Ikäraja: 16

Hinta: ilmainen

Mikromaksut: on

Mainoksia: ei

Hyvä tietää: RealistisempI Battle Royale -peli.

PUBG, koko nimeltään PlayerUn­known’s Battlegrounds, oli älyttömän suosittu, kunnes Fortnite sysäsi sen syrjemmälle. PUBG on raaempi ja realistisempi, ja siinä on korkeampi ikäraja. Se on ilmainen puhelimille mutta maksullinen pc:llä ja konsoleilla, mikä selittänee syrjäytymisen. Peli on suositumpi yläaste- ja lukioikäisten parissa.

Kaikki, mitä Fortnitesta on edellä sanottu, pätee myös PUBG:n kohdalla. Ikärajan kanssa on syytä kuitenkin olla tarkempi, vaikkei peli sanottavasti raaempi olekaan. Merkittävin ero peleissä on, ettei PUBG:ssä ole rakentelua lainkaan, vaan se on suoraviivaisempaa taistelua. Sen pelaajakunta on myös selvästi aggressiivisempaa kuin Fortnitessa.

Minecraft

Mikä: rakentelu- ja selviytymispeli, josta kaikki alkoi

Ikäraja: 7

Hinta: 7 €

Mikromaksut: on

Mainoksia: ei

Hyvä tietää: hauskimmillaan kimpassa

Ruotsalaisen Mojangin kehittelemä palikoista rakennettu maailma on pysynyt huipulla vuosia ja kiehtoo jatkuvasti uusia pelaajia. Se on ehkä kaikkein paras peli yhdessä lapsen kanssa pelaamiseen, ja vaikka ikäraja on seitsemän, sitä on kohtalaisen turvallista pelata yhdessä niin sanotussa luovassa tilassa, jossa vain rakennellaan ilman uhkia.

Minecraft on siitä ristiriitainen peli, että sen selviytymistila on oikeasti ahdistava eikä sitä ole mitään syytä antaa alle seitsenvuotiaan pelattavaksi yksin. Vanhemman kanssa se menettelee, kunhan säätää vaikeustason sopivaksi.

Minecraftia voi nykyisin pelata kimpassa sekä puhelimilla, tableteilla, tietokoneella että pelikonsoleilla, kaikki samassa pelimaailmassa. Lisämaksua vastaan peliin saa uusia hahmoja ja graafiikoita.

Tavallista Minecraftia ei pidä sekoittaa Minecraft: Story Mode -peliin, joka on tarinallinen seikkailu Minecraftista tutuilla hahmoilla ilman rakentelua.

Growtopia

Mikä: rakentelua massiivimoninpelinä

Ikäraja: 12

Hinta: 7 €

Mikromaksut: on

Mainoksia: on

Hyvä tietää: Pelissä hankitut esineet voi menettää.

Ilmainen Growtopia on tavallaan kuin kaksiulotteinen Minecraft ilman selviytymiselementtejä. Pelissä vain rakennellaan, mikä on aina parempi juttu kuin tappaminen ja tuhoaminen. Ikäraja on suhteellisen korkea ja peli on suosituin alakouluikäisten parissa.

Eniten närää Growtopiassa on aiheuttanut se, että vaivalla hankitut tai rahalla ostetut tavarat voi menettää. Kuten aina mikromaksuja sisältävissä peleissä, kannattaa pelisäännöistä keskustella etukäteen ja suojata ostot salasanalla.

Roblox

Mikä: rakentelua massiivimoninpelinä

Ikäraja: vanhempien valvonnassa

Hinta: ilmainen

Mikromaksut: on

Mainoksia: on

Hyvä tietää: lapsiystävällisin ja luovuutta ruokkiva rakentelupeli

Nopeasti suosiotaan kasvattanut Roblox on tavallaan lasten sosiaalinen media, jossa luodaan hahmoja, rakennellaan, leikitään ja pelataan. Ikärajaa pelillä ei ole, mutta tekijät suosittelevat pelaamista vanhempien valvonnassa.

Robloxin maailma on siitä erikoinen, ettei siinä ole mitään valmista, vaan kaikki pelissä on pelaajien itsensä tekemää. Ei pelkästään esineet ja rakennukset, vaan pelaajat voivat luoda toisilleen kokonaisia pelejä Robloxin sisään. Toinen erikoisuus on se, että samassa maailmassa pelataan tietokoneella, puhelimilla, tableteilla, Xboxilla ja jopa vr-laitteilla.

Pelissä on mikromaksuja ja erillinen kuukausimaksullinen Builder’s Club, jolla saa erilaisia etuja pelissä.

Granny

Mikä: säikyttelypeli

Ikäraja: 12

Hinta: ilmainen

Mikromaksut: on

Mainoksia: on

Hyvä tietää: ikäraja kannattaa ottaa tosissaan.

Pelottava mummo tuntuu olevan tällä hetkellä kuuminta hottia. Pelissä on tarkoitus piilotella viisi päivää mummon talossa, pyrkien liikkumaan mahdollisimman hiljaa ja huomaamattomasti. Kalmon näköinen mummo on oikeasti pelottava hahmo, ja pelin juttu tuntuvat olevan äkilliset säikyttelyt. Nuoret tykkäävät pelata tätä kimpassa naureskellen toistensa säpsähtelyille.

Geometry Dash

Mikä: abstraktia tasoloikkaa

Ikäraja: 3

Hinta: 2–3 €. Saatavilla ilmainen demo.

Mikromaksut: ilmaisversiossa

Mainoksia: ilmaisversiossa

Hyvä tietää: harmitonta mutta intensiivistä hauskaa

Vanha kunnon tasoloikka on tehnyt paluun, mutta genren veteraanit Mario ja Sonic ovat saaneet väistyä geometristen muotojen tieltä. Peli kuuluu siihen genreen, jossa juostaan pakkovauhtia eteenpäin ja pyritään väistelemään kja ylittämään eteen tulevia esteitä.

Peli on sisällöltään varsin harmiton, ja siitä on lukuisia eri versioita hieman eri teemoilla ja vaikeusasteilla. Ilmaisversiolla pääsee kokeilemaan, mutta silloin joutuu katselemaan mainoksia.

Subway Surfers

Mikä: Pakene vartijaa tunneleissa.

Ikäraja: 3

Hinta: ilmainen

Mikromaksut: on

Mainoksia: on

Hyvä tietää: harmitonta hauskaa, joka voi muuttua pakonomaiseksi

Subway Surfers on samaa pakkojuoksu­genreä kuin Geometry Dash, mutta kolmiulotteisella grafiikalla. Pelissä juostaan tunneleissa ja kuiluissa vastaan tulevia junia ja metroja väistellen. Perässä juoksee kiukkuinen vartija, joka nappaa kiinni, jos törmäilee liikaa.

Pelissä on valtava määrä hienoja ja houkuttelevia hahmoja ja esineitä, jotka saa auki joko pelaamalla tolkuttoman paljon tai maksamalla rahaa. Molempi pahempi, koska pelaamisesta tulee herkästi yhtä pakonomaista kuin pakoon juokseminen.

Samassa genressä on lukuisia muita pelejä eri teemoilla, kuten genren aloittanut Temple Run ja suositusta Itse Ilkimys -leffasta tuttujen keltaisten tomppeleiden Minion Rush: Despicable Me. Kaikissa on sama idea.

Movie Star Planet

Mikä: tyttöjen kauneuskilpailu

Ikäraja: 3

Hinta: ilmainen

Mikromaksut: on

Mainoksia: on

Hyvä tietää: sisältää kalliin vip-palvelun, jota voi pitää oikotienä menestykseen

Movie Star Planet suorastaan hieroo naamalle viestiä siitä, että vain rikkaana voi menestyä. Periaatteessa ilmaisessa pelissä tytöt pukeutuvat ja meikkaavat järjestäen toisilleen kauneuskilpailuita ja muotinäytöksiä.

Toki mukana on myös muuta sisältöä, mutta pelin arveluttavuus tulee siitä, miten tytöt äänestävät keskenään kauneimmasta. Lähes järjestään voittajaksi valitaan ne, joilla on eritasoisia maksullisia vip-jäsenyyksiä. Jäsenyydet ovat esimerkiksi hopea-, kulta- ja platina-tasoja. Arveluttavinta on, että hinnat tulevat eteen vasta sitten kun on pelannut jonkin aikaa ilmaiseksi ja huomaa, ettei pelissä voi oikeastaan menestyä muuten kuin maksamalla. Hinnat voivat olla kymmeniä euroja kuukaudessa. Käytännössä koko pelin mekaniikka on rakennettu jäsenmaksuihin houkuttelemiseksi.

Millaisen maailmankuvan antaa peli, jossa menestyvät vain kauniit ja rikkaat? Miltä tuntuu siitä pelaajasta, jonka vanhemmilla ei ole varaa kuukausimaksuihin, mutta kavereilla on? Miltä tuntuu olla jatkuvasti köyhä luuseri?

Hill Climb Racing 1 ja 2

Mikä: kaahailua ylämäkeen

Ikäraja: 3

Hinta: ilmainen

Mikromaksut: on

Mainoksia: on

Hyvä tietää: koukuttaa myös aikuisia

Suomalaisilla pelintekijöillä tuntuu olevan lahjakkuus tehdä pelejä aidolta tuntuvan fysiikan varaan. Hill Climb Racing -pelit ovat siitä hyvä esimerkki. Mäkeä ylös keuliminen on älyttömän simppeliä parin napin painelua, mutta samalla älyttömän koukuttavaa. Uusia varusteita ja ajoneuvoja saa pelaamalla tai rahalla. Tiettävästi aika moni aikuinen on hukannut isostikin rahaa tähän peliin.

The Sims Mobile

Mikä: elämä pelissä

Ikäraja: 12

Hinta: ilmainen

Mikromaksut: on

Mainoksia: on

Hyvä tietää: kodin rakentelua ja perheen perustamista

Kodin rakentelu ja elämään opettelu on erityisesti tyttöjen suosiossa ja enemmän kotonaan tietokoneella, mutta toimii kohtalaisesti myös mobiilisti. Pelissä on varsin paljon maksullista sisältöä, osa siitä kallistakin. Hauskaa piisaa ilmankin, mutta kannattaa varautua aika tiukkoihin vaatimuksiin ostoista. Ilman lisäosia pelissä on aika köykäisesti tekemistä.

Hearthstone

Mikä: digitaalinen keräilykorttipeli

Ikäraja: 7

Hinta: ilmainen

Mikromaksut: on

Mainoksia: ei

Hyvä tietää: Lähes kaiken maksullisen sisällön voi saada pelkästään pelaamalla.

Pelimarkkinat ovat täynnä erilaisia digitaalisia korttipelejä, mutta Hearthstone on niistä kiistatta paras. Se on äärimmäisen helppo oppia, mutta niin syvällinen, että opeteltavaa ja optimoitavaa piisaa vuosiksi.

Hearthstone on siitä esimerkillinen ilmaispeli, että ainoastaan kosmeettinen sisältö on sellaista, jota saa vain rahalla. Kaiken muun voi saada pelaamalla hyvin tai joskus pelkästään tuurilla.

Pelissä on pahamaineinen lootbox-systeemi, jossa ostettavia kortteja ei voi valita itse. Sen sijaan palkinnoksi saa laatikon, jonka sisältöä ei voi tietää etukäteen. Se on koukuttavaa, mutta myös jossain maissa rinnastettavissa uhkapeliin, ja siksi lootboxit ovat joutuneet lainsäätäjien silmätikuksi. Hearthstonessa lootboxit on toteutettu kohtuullisen lempeästi.

.