Alvar Aallon suunnittelemat lasiesineet ovat todellisia klassikoita, jotka ovat kestäneet aikaa huomattavasti paremmin kuin Finlandia-talon marmorit. Siksi niistä yleensä joutuu maksamaan reippaasti. Fiskarsin Iittala-verkkokaupassa niitä kuitenkin todelliseen tarjoushintaan, vahingossa kylläkin.

Yksi huimaan tarjoukseen tarttunut asiakas vei ilman tavaraa jäätyään kiistan kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi. Ei tullut kippoja ja kuppeja tätäkään kautta.

Asiakas VK oli äkännyt Fiskarsin verkkokaupassa löydöt-osiosta Aalto-maljakoita 10 eurolla ja Kartio-juomalaseja 0,51 eurolla. Näillä hinnoilla alennusta normaalihinnoista kertyi jopa 97 prosenttia. VK tarttui toimeen ja tilasi yksin tein 14 maljakkoa ja 22 lasia.

Ostokset hän teki kuudessa erässä ja valitsi toimitustavaksi noudon myymälästä. Maksu hyväksyttiin, ja sähköpostiin tuli niin tilaus- kuin toimitusvahvistuskin. Myöhemmin Iittalan verkkokauppa kuitenkin perui kaupan vedoten hinnoitteluvirheeseen ja inhimilliseen erehdykseen.

VK sanoo toimineensa hyvässä uskossa ja katsoo, että Iittalan olisi pitänyt toimittaa esineet. Kuluttajariitalautakunta oli kuitenkin eri mieltä. Sen mielestä hinnat olivat niin alhaiset, että asiakkaan olisi pitänyt ymmärtää niiden olevan virheellisiä. Lautakunta oli ratkaisussaan yksimielinen.

Vaikka lähtökohtaisesti verkkokaupassa ilmoitetulla hinnalla tehdyt tilaukset sitovat niin myyjää kuin ostajaa, säännöstä on poikkeuksia. Lain mukaan esimerkiksi mainoksessa väärin ilmoitettu hinta ei ole sitova, jos ostaja tietää tai hänen pitäisi tietää erehdyksestä.

Taas kerran piti paikkansa vanha hokema: jos tarjous kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei yleensä olekaan. VK sai rahansa takaisin, mutta ei enää tilaamiaan laseja millään hinnalla, koska ne ovat poistuneet valikoimista ja loppu keskusvarastolta.