Olen koukussa speedruniin.

Speedrunissa eli nopeuspelaamisessa, kuten jotkut sitä kutsuvat, pelaaja pelaa läpi tietyn pelin mahdollisimman nopeassa ajassa. Läpipeluussa on erilaisia hienouksia ja variaatioita, joissa esimerkiksi pitää selvittää peli sataprosenttisesti, eli läpipeluu kaikki esineet keräten ja sivutehtävät koluten.

Mutta Any%-pelaajat (any percentage) ovat oma lukunsa. Tällöin peli pitää pelata läpi vain mahdollisimman nopeasti, prosenteista viis.

(Mikrobitti on esitellyt speedrunin termistön ja Suomi-skenen tässä jutussa).

Speedrun-ilmiö syntyi (tiettävästi) 1990-luvulla, mutta etenkin YouTuben ja Twitchin kaltaisten palveluiden myötä siitä on tullut suuremman yleisön huvia.

Olen tolkuttoman huono pelaaja, myönnän sen auliisti. Mutta tykkään katsella, kun joku muu pelaa.

Lapsena vietin lukemattomia tunteja katsoen, kun veljeni ja kaverini pelasivat NESsillä tai pc:llä erilaisia pelejä.

Yksi oman elämäni legendaarisimmista peleistä on Ninja Gaiden, jota eurooppalaisille Nintendo-pelaajille kaupattiin aikanaan nimellä Shadow Warriors. Kyseessä oli varsin haastava peli, jonka edessä joutui nöyrtymään kerta toisensa jälkeen.

Kai sen joku jossain pelasi läpikin, tai ainakin rämpi tiensä sikamaisen vaikeille lopputasoille. Mutta loppukrediittejä en kyllä muista koskaan junnuna nähneeni.

Mutta nytpä näin, ja lopputeksteihin rynnittiin vielä häkellyttävän nopealla tempolla.

Ja kuinka tyydyttävää se olikaan.

Sain viikko sitten linkin videoon, jossa Arcus-niminen speedrun-pelaaja tykittelee Ninja Gaidenin läpi ennätysajassa 11:38.067. Käsittämätöntä taituruutta.

En edes tiennyt, että Ryu Hayabusan seikkailut kuuluvat speedrun-peleihin (suosituimpia ovat muun muassa Super Mariot ja Zeldat).

Samainen Arcus on tehnyt aiemminkin pelin maailmanennätyksen. Stetsoniin pukeutuva miekkonen kertoo juoksun lomassa, että kuuden viikon hinkkaus kannatti, koska hän onnistui parantamaan omaa aiempaa ennätystään parilla sekunnin kymmenyksellä.

Huipputasolla erot ovat siis todella pieniä, ja yksikin virhe voi olla kohtalokas.

Twitchissä fanit voivat lahjoittaa koville pelaajille rahaa palkintona hyvästä työstä tai muuten vain viihdyttävistä videoista.

Aivan helpolla taidot eivät tietenkään kartu, sillä Arcuskin kertoo hakkaavansa Ninja Gaidenia jopa 40 tuntia per viikko. Hullua, mutta mahtavaa.

Itseäni ennätystehtailu ei sinänsä kiinnosta, mutta vanhojen pelien läpipeluun todistamisessa on ylipäätään jotain todella koukuttavaa.

YouTube tarjoaa tällaiselle äärikasuaalille pelaajalle paljon tutkittavaa. Videoita on tarjolla moneen, rauhallisempaankin makuun.

Castlevania 2: Simon's Quest. Rygar. Gradius. Ympyrä sulkeutuu.