Monen suomalaisen puhelin on tänä syksynä soinut: pyytämättä ja yllättäen olisi tarjolla Windows-koneen kanssa apua. Harva on ilahtunut huijaussoitosta niin vilpittömästi kuin Digi- ja väestötietoviraston johtava erityisasiantuntija Kimmo Rousku.

Työssään Rousku on Suomen julkishallinnon tietoturvallisuuden kehittämisestä vastaavan Vahti-ohjausryhmän pääsihteeri. Hän ei ehtinyt vastaamaan ensimmäisiin huijaussoittoihin ja sulki kertomansa mukaan innostuksissaan yhden puhelun lyhyeen, mutta seuraavalla kerralla sopi jo uuden soittoajan huijarin kanssa.

Huijari todella soitti sovittuun aikaan. Rousku kertoo käyttäneensä puheluun 50 minuuttia ja että huijari palaa asiaan illalla.

Windowsin käyttötukena esiintynyt huijari ei keksinyt, mistä voi johtua, että hän ei saa yhteyttä Rouskun koneelleen ohjeiden mukaan asentamaan AnyDesk-etäkäyttöohjelmaan. Syy oli siinä, että Rousku antoi väärän koodin, mutta tätä huijari ei ymmärtänyt epäillä. Hän sen sijaan haki paikalle teknisesti kokeneemman huijarin.

Rousku jatkoi tiistaina huijareiden kanssa keskustelemista, tarkoituksenaan päästää heidät hunajapurkkina eli ansana toimivalle tietokoneelle saakka. Suunnitelmana on nuuskia tietokoneen verkkoliikenne selvittääkseen, mistä soittaja ottaa tietokoneelle yhteyttä.

Keskiviikkoaamuna Rousku kertoi VIP-statuksestaan: hänelle on kiinnitetty oma aspa, Markku, ja Rousku saa asioida vain hänen kanssaan. Rousku arvelee, että ei taida rikollisCRM olla ihan ajan tasalla nyt.