Presidentti Joe Bidenin viime viikon torstaina Valkoisessa talossa allekirjoittama asetus tähtää sähköautojen myynnin merkittävään vauhdittamiseen Yhdysvalloissa.

Mikäli asetuksen tavoitteet toteutuisivat täysimääräisesti, vuonna 2030 jo puolet Yhdysvalloissa rekisteröidyistä uusista ajoneuvoista olisi sähköistettyjä.

Tavoite sisältää täyssähköautojen ohella myös polttokennoautot sekä ladattavat hybridit, joiden voimalinjaan kuuluu myös polttomoottori.

Amerikkalaiset autonvalmistajat ovat ilmaisseet tukensa presidentin pyrkimyksille kasvihuonepäästöjen leikkaamiseksi.

Samassa yhteydessä maan hallinto esitti myös päästörajojen kiristämistä jo vuoteen 2026 mennessä siten. Jo ensi vuonna rajoja tiukennettaisiin kymmenellä prosentilla, uutistoimisto Reuters kertoo.

Tavoitteena myös työllisyyden parantaminen

Toimenpide liittyy Bidenin pyrkimyksiin vähentää laajalla rintamalla Yhdysvaltain kasvihuonepäästöjä. Presidentti haluaa myös nostaa Yhdysvallat takaisin autoteollisuuden keskiöön mallivalikoiman sähköistämisen avulla.

Tähtäimessä on myös Kiina, joka etenee ripein askelin kohti sähköautotuotannon paalupaikkaa.

”On merkittävää, että sekä työntekijä- että työnantajapuolella on tiedostettu tämän olevan tulevaisuutta. Me emme voi jäädä lepäämään laakereillemme”, Biden totesi tilaisuuden yhteydessä Valkoisessa talossa.

Puumerkki paperiin. Presidentti Biden allekirjoitti sähköautojen myyntitavoitteita koskevan asetuksen Valkoisen talon pihanurmella suurten autonvalmistajien myhäillessä taustalla. SARAH SILBIGER / POOL

Ympäristöjärjestöiltä kritiikkiä

Presidentin asetus 50 prosentin myyntitavoitteesta ei ole juridisesti sitova, mutta se sai taakseen sekä amerikkalaiset että ulkomaiset autonvalmistajat. Autoalan mielestä tavoitteen saavuttaminen edellyttää kuitenkin miljardien valtiontukia.

Yhteistiedotteessaan General Motors, Ford ja Chryslerin emoyhtiö Stellantis sitoutuivat ”tavoittelemaan 40–50 prosentin myyntiosuutta sähköautoille Yhdysvaltain vuotuisesta kokonaismyynnistä vuoteen 2030 mennessä.”

Jotkin ympäristöjärjestöt kritisoivat asetusta liian kevyeksi keinoksi tavoitteiden saavuttamiseksi. Ne pitivät epäuskottavana asetelmaa, jossa autonvalmistajat sitoutuivat vapaaehtoisuuteen perustuviin päämääriin.

Biden onkin moneen otteeseen kieltäytynyt joidenkin demokraattien vaatimista, sähköautoihin siirtymistä koskevista sitovista määräyksistä. Esimerkiksi Kalifornia on jo asettanut vuoden 2035 takarajaksi, jonka jälkeen osavaltiossa ei enää saa myydä polttomoottoreilla varustettuja ajoneuvoja.

Allekirjoitustilaisuuden päätteeksi Biden hyppäsi Valkoisen talon pihanurmella odottaneeseen täyssähköiseen jeeppiin, joka kiihdytti näyttämöltä huomattavalla vauhdilla.