Facebook lopettaa uusien poliittisten mainosten vastaanottamisen seitsemäksi päiväksi ennen presidentinvaaleja Yhdysvalloissa. Toimitusjohtaja Mark Zuckerbeg ilmoitti, että palvelu yrittää näin suojautua vaalivaikuttamiselta.

Toimitusjohtaja Mark Zuckerbeg ilmoitti, että palvelu yrittää näin suojautua vaalivaikuttamiselta.

”Yhdysvaltojen presidentinvaalit ovat vain kahden kuukauden päässä ja samalla Covid-19-pandemia vaikuttaa yhteisöihin ympäri maata. Olen huolissani haasteista, joita ihmisillä voi olla äänestämisen kanssa”, Zuckerberg sanoi.

Zuckerberg myönsi Facebook-julkaisussaan olevansa huolissaan mahdollisesta levottomuuksien lisääntymisestä, kun kansa on niin jakautunut ja kun lopullisen vaalituloksen laskemisessa voi kestää päiviä tai viikkoja.

Ehdokkaat ja muut poliittiset komiteat voivat jatkaa poliittisten mainosnäyttökertojen ostamista mainoksille, jotka on näytetty ainakin kerran ennen lokakuun 27. päivää. Kokonaan uusia mainoskampanjoita ei vaalien alla kuitenkaan voi aloittaa.

Samalla Zuckerberg ilmoitti yhtiön myös julkaisevan yhdysvaltalaisille käyttäjille tietoja siitä, että vaalien tuloksen varmistumisessa voi normaalistikin kestää päiviä. Yhtiö aikoo myös poistaa valheellista tietoa koronapandemiasta ja vaaleissa äänestämisestä.