Sopuratkaisuun päädyttiin äänin 3–2, kun kaikki kolme republikaaniedustajaa äänestivät sen puolesta. Kahden demokraattiedustajan mielestä YouTuben saama rangaistus ei ollut riittävä, CNBC kirjoittaa.

Korvaussummasta 34 miljoonaa dollaria menee New Yorkille ja loput 136 miljoonaa dollaria kauppakomissiolle. Kauppakomissio ei ole koskaan ennen määrännyt yhtä suurta sakkoa vuonna 1998 voimaan tulleen COPPA-lain (Children’s Online Privacy Protection Act) rikkomisesta.

COPPA-lainsäädäntö vaatii, että alle 13-vuotiaisiin kohdistuvaan tiedonkeruuseen pyydetään vanhemman suostumus. Näin YouTube ei kuitenkaan toiminut: selvästi lapsille suunnattujen kanavien katselijoita seurattiin evästeiden avulla ilman huoltajan lupaa.

”Google ja YouTube tarkkailivat, seurasivat ja kohdensivat mainoksia nuorille lapsille tieten tahtoen ja laittomasti, vain mainosdollareilla rahakirstuaan täyttääkseen”, syyttäjä Letitia James toteaa lausunnossaan.

YouTuben vilunkipeli vaikuttaa ilmeiseltä. Videopalvelun todetaan kertoneen eräälle mainosyhtiölle, ettei sen tarvitse noudattaa COPPA-lainsäädäntöä, koska palvelussa ei ole alle 13-vuotiaita käyttäjiä. Lelujätti Hasbrolle YouTube on kuitenkin mainostanut olevansa ”johtava” alusta 6–11 vuotiaiden lasten tavoittamiseen.

YouTube on julkaissut aiheeseen liittyen oman tiedotteensa, jossa se lupaa parantaa tapojaan tulevaisuudessa.

Datankeruuta rajoitetaan ja mainosten personoiminen lopetetaan tyystin lapsille suunnatun sisällön yhteydessä.

Suurin kysymys onkin, miten sisältö tunnistetaan ja merkitään lapsille suunnatuksi. YouTuben mukaan määrittely on sisällöntuottajien vastuulla. Apuna tosin kerrotaan käytettävän koneoppimisen työkaluja, jotka seulovat ”selvästi nuorelle yleisölle suunnattuja videoita”.

YouTube myös muistuttaa lapsille suunnatusta YouTube Kids -sovelluksesta, jonka kautta lapset voivat turvallisesti katsoa vain heille sopivaa sisältöä.