Googlen omistama videopalvelu YouTube ilmoitti viime viikon lopulla uudistavansa tilien vahvistuskäytäntöjään, mutta yritti haukata liian isoa palaa kerralla. Asiasta uutisoivat muun muassa The Verge sekä CNN.

Monen eri sosiaalisen median palvelun tavoin myös YouTubessa ovat olleet käytössä niin sanotut vahvistusmerkit (engl. verification badge). Suuressa osassa somepalveluja, muun muassa Facebookissa ja Instagramissa, käyttäjän on oltava julkisuuden henkilö tai brändi ja täytettävä tietyt tiliä ja kelpoisuutta koskevat vaatimukset voidakseen pyytää tililleen vahvistusmerkkiä.

YouTuben kohdalla tilanne ei ole ollut näin yksioikoinen. Vahvistusmerkin on voinut saada kuka tahansa 100 000 tilaajan rajapyykin rikkonut aktiivinen sisällöntuottaja.

Torstaina YouTube ilmoitti ensin uudistavansa tilien vahvistuskäytäntöjään merkittävästi. Ajatuksena oli, että rajoittaa tilin vahvistaminen brändeille ja tunnetuille henkilöille, jotka ovat luultavasti kaikkein suurimassa vaarassa joutua imitoinnin kohteeksi.

Tämä tarkoitti sitä, että tyypillisen tubettajan olisi jatkossa käytännössä mahdotonta saada tililleen vahvistusmerkkiä, ellei heistä kasva huippusuosittuja sisällöntuottajia alustan sisällä. Tämän lisäksi videopalvelu ilmoitti myös poistavansa vahvistusmerkinnän niiltä käyttäjhiltä ja tileiltä, jotka YouTuben näkemyksen mukaan eivät suojelua tarvitse.

Ja tässä kohtaa mentiin metsään. Tubettajat pitävät vahvistusta statussymbolina. Lisäksi se auttaa monia sisällöntuottajia erottautumaan sisältöhaussa sekä myös kommunikoimaan katsojien kanssa. Vahvistusmerkin menettäminen olisi tarkoittanut sitä, että monen käyttäjän kyky käyttää alustaa entiseen tapaan olisi tuntuvasti heikentynyt.

Tubettajat ilmaisivat huolenasa ja närkästyksensä asiasta äänekkäästi. Muun muassa aktiivinen sisällöntuottaja ja musiikkituottaja Adam Wright kommentoi asiaa suorasanaisesti Twitterissä.

”On hullua, että minulla on ollut oma vahvistusmerkkini lähes kaksi vuotta ja tililläni on noin puoli miljoonaa tilaajaa, mutta tästä huolimatta, koska en ole julkisuudenhenkilö tai ison yrityksen edustaja, millään tästä ei ole YouTubelle mitään merkitystä”, Wright kirjoittaa.

YouTube reagoi soraääniin pikaisesti. Palvelu ilmoitti, että kaikki vahvistusmerkin tähän mennessä saaneet saavat säilyttää vahvistusstatuksensa ja myös ne tubettajat, joilla merkkiä ei vielä ole, voivat sellaisen saada, jos heidän tilaajamääränsä nousee yli 100 000 käyttäjään.

Myös YouTuben toimitusjohtaja Susan Wojcicki ehti perjantaina ennen takaisinvetoa ilmaisemaan pahoittelunsa videopalvelun ilmoituksellaan aikaan saamasta mielipahasta.

”Olen pahoillani siitä turhautumisesta ja loukkaantumisesta, jonka aiheutimme uudella vahvistuskäytännöllämme. Epäonnistuimme pyrkimyksessämme yrittäessämme tehdä parannuksia”, Wojcicki kirjoittaa.

Jatkossa YouTube arvioi itse tilit varmistaakseen niiden aitouden. Vahvistetun kanavan on myös jatkossa täytettävä aiempaa tiukemmat ehdot. Niiden tulee olla julkisia ja sisältää sekä kuvauksen että kanavatunnuksen. Lisäksi vahvistusstatuksen saaminen edellyttää aktiivista läsnäoloa YouTubessa.