YouTuben ja sisällöntuottajien jo ennestään tulehtuneet välit huononivat lisää, kun Googlen omistama videojätti ilmoitti alkavansa näyttää mainoksia joidenkin sisällöntuottajien videoiden yhteydessä.

Epäreiluksi tilanne koettiin siitä syystä, että nämä sisällöntuottajat eivät pääse osallisiksi voitoista. Ärsyyntyneet käyttäjät ovatkin ehtineet jo purkaa turhautumistaan Twitterissä.

Mainoksia aletaan näyttää sellaisten sisällöntuottajien videoiden yhteydessä, jotka eivät ole riittävän suuria pelureita voidakseen osallistua YouTuben Partner Program -yhteistyöohjelmaan. Mainoksia ei esitetä sellaisten sisällöntuottajien videoissa, joissa käsitellään arempia aiheita, kuten politiikkaa, uskontoa, alkoholia tai uhkapelaamista.

YouTube tarjoaa YouTube Partner -yhteistyöohjelmaa tietyt kriteerit täyttäville sisällöntuottajille. Ohjelmaan kuuluvien kanssa YouTube on valmis jakamaan mainostuottoja. Partner Program -ohjelmaan osalliseksi pääseminen edellyttää kuitenkin vähintään 1000 kanavan tilaajaa ja 4000 tunnin katseluaikaa.

Mainokset ovat alustalle tärkeä tulonlähde, sillä YouTube takoi viiden miljardin mainostulot pelkästään edellisellä vuosineljänneksellä, The Verge kirjoittaa. YouTuben temppu onkin tuottava lähinnä alustalle itselleen, sillä nyt palvelu voi näyttää enemmän mainoksia, mutta niistä kerättyjä kassavirtoja ei tarvitse jakaa sisällöntuottajien kanssa.