Videopalvelu Youtubessa on näytetty ainakin heinäkuun alussa suomalaiseksi oletetulle käyttäjälle kummallisia mainoksia tekniikkatuotteista, joiden vakuutetaan olevan erinomaisia niin teknisiltä ominaisuuksiltaan kuin hinta-laatu-suhteeltaan. Taustamusiikiltaan ja tyyliltään samankaltaiset mainokset vaikuttavat hieman tarkemmin katsottuna ilmiselviltä huijauksilta useastakin syystä.

Huijaus muistuttaa yhdessä suhteessa viime vuonna Facebookissa kiertäneitä suomenkielisiä kryptovaluuttahuijauksia: niissä yritetään herättää luottamusta vetoamalla suomalaisuuteen, johonkin ”tuttuun”.

Siinä missä viime vuoden huijauksissa vedottiin äkkirikastumistoiveisiin – sijoitustuotteilla, jotka ovat liian hyviä ollakseen totta – ja käytettiin härskisti tunnettujen suomalaisten kuten uutisankkuri Matti Röngän ja Koneen suuromistaja Antti Herlinin nimiä, nyt kaupataan tuotteita myytäväksi ja vedotaan laajalle yleisölle tuntemattomampiin keksijä- ja yrittäjäsankareihin.

Mainostetut tuotteet ovat muun muassa droneja, ilmastointilaitteita ja sähköhammasharjoja. Tyylin lisäksi mainoksia yhdistää se, että keskenään erilaisista tuotteista kerrotaan samantyyppistä sankaritarinaa kahdesta suomalaisesta yrittäjästä, jotka ovat tehneet mullistavan keksinnön tai siirtyneet pois ison, todella paksua voittomarginaalia tekevän ”pahisyhtiön” palkkalistoilta myydäkseen vastaava tuotetta laadukkaampana ja edullisemmin.

Useat seikat mainoksessa osoittavat ne mitä ilmeisimmiksi huijauksiksi. Otetaan esimerkiksi drone, jota kaupataan noin 110 euron hintaan mainoksessa nimettömäksi jäävän ”pahisyhtiön” 650 euron dronen sijaan.

Droneyrittäjiksi nimetään kaksi rohkeaa, aiemmin ison droneyhtiön palkkalistoilla ollutta suomalaista yrittäjää, Tapani Utrio ja Petteri Tapper. Miesten harvinaiset sukunimet pistävät silmään: tässäkö tunnettujen taiteilijasukujen aiemmin piilossa pysyneet teknologiavesat?

Tapperin sukuun kuuluu useita tunnettuja ihmisiä, sekä edesmenneitä että yhä elossa olevia, joiden ammatilliset ansiot ovat enimmäkseen eri taiteenaloilta sekä urheilusta. Utrio taas on harvinainen sukunimi, jonka kantajia on Suomessa alle 20.

Teknologia- ja yrittäjätaustastaan huolimatta ”Tapani Utrio” on Googlelle tuntematon tapaus. Häntä hakiessa osumia tulee lähinnä tunnetuimmasta sukunimen kantajasta, kirjailija Kaari Utriosta. Petteri taas on ainakin yhden Tapperin toinen nimi, mutta ei tuota itsenäisenä etunimenä sukunimeen yhdistettynä minkäänlaisia tuloksia.

Vielä erikoisempi vaikutelma syntyy mainoksen edetessä, sillä miesten sukunimet näyttävät muuttuvan kesken matkan - tai kenties ne on alkuun kirjoitettu väärin? Kokemuksistaan kertovat koko mainoksen loppupuolen herrat ”Tapani Utrion” ja ”Petteri Tapperin”. Näitä n-kirjaimeen päättyviä sukunimiä taas ei ole koskaan ollut Suomessa käytössä: tämä on helppo tarkistaa Väestörekisterikeskuksesta.

Herääkin kysymys, onko huijarilla – mitä ilmeisimmin ulkomaalaisella ja suomalaista kulttuuria tuntemattomalla – kenties hyllyssään Kaari Utrion historiallisia romaaneja ja kirjailija Harri Tapperin teoksia? Siihen olisi sitten etsitty muualta suomalaisilta kuulostavat etunimet.

Ja n-kirjaimet sukunimien loppuun ilmestyneet siitä, että n-päätteisiäkin sukunimiä on huomattu Suomessa olevan runsaasti? Toisaalta, ehkä huijarilla vain on jäänyt genetiivi päälle jostain kirjallisuutta käsittelevästä tietokannasta...

Sankariyrittäjät Utrio ja Tapper kertovat videolla myös kysyneensä aiemman työnantajansa, suuren dronevalmistajan ”hallitukselta”, miksei dronejen hintoja lasketa, kun niiden tuotanto- ja markkinointikustannukset ovat niin moninkertaisesti myyntihintoja alhaisemmat. Vastaukseksi he ovat saaneet, että ”asiakkaat ovat tarpeeksi tietämättömiä maksaakseen täyden hinnan”.

Ainakaan Suomessa tuotteiden hintoihin liittyviä, yksityiskohtaisia, yhtiön sisäisiä kysymyksiä tuskin esitettäisiin yhtiön hallitukselle, vaan pikemminkin ”johdolle” tai edes toimitusjohtajalle tai johtoryhmälle, niille, jotka ovat operatiivisessa vastuussa liiketoiminnasta. No, kenties sankariyrittäjät olivat tarpeeksi rohkeita lähestyäkseen suoraan (kansainvälisen konsernin ulkomailla toimivaa?) hallitusta.

Sankarimme kokivat tiedusteluistaan kurjat seuraukset: ”Meidät erotettiin välittömästi”. Melko rajut seuraukset muutamasta kysymyksestä. Jos he ovat itse kuuluneet yhtiön johtoon, potkut olisi voinut Suomessakin antaa nopeasti, mutta rivityöntekijälle tai edes alempana organisaatiossa esimiesvastuussa olevalle ihan kevein perustein ei.

Toisaalta jos he olisivat kuuluneet yhtiön johtoon, miksi kysellä hinnoittelusta hallitukselta eikä käydä johtoryhmässä sisäistä keskustelua? Tosin suomalaisuudestaan huolimatta he ovat toki voineet työskennellä vaikkapa Yhdysvalloissa, missä rivityöntekijöitäkin on hyvin helppoa irtisanoa.

Onhan miekkosten nykyinenkin yritys ”Piilaakson viimeisin startup-yritys”. Mukavaa, että potkujenkin jälkeen ja näin Trumpin tiukan, työlupienkin saantia kiristäneen maahanmuuttopolitiikan aikana kahdelle suomalaiselle on annettu mahdollisuus jäädä yrittäjiksi Yhdysvaltoihin.

Ja voivathan he olla kaksoiskansalaisia, jos tämä ei olisi muuten onnistunut... Mainos joka tapauksessa painottaa, että he ovat suomalaisia eivätkä esimerkiksi ”suomalaistaustaisia” tai amerikansuomalaisia.

Mainoksen lopussa seuraa kuitenkin varsinainen jymy-yllätys. Sankarimme paljastavat, miksi pystyvät myymään tuotettaan niin halvalla.

Tässä syy: ”Emme kuluta lainkaan rahaa mainontaan!” Jaloa Youtubelta antaa sisukkaille suomalaissankareille ilmaista mainosaikaa!

(Aiemmin mainoksessa valmistus- ja markkinointikulut kerrottiin ainoiksi kuluiksi, joita miesten ex-työnantajalla suuryhtiöllä on ”kalliin” dronen tuottamisessa. Mitäpä siitä, että tuotteen kehittäminenkin lienee maksanut jotakin, ja kehittyneissä teknisissä sovelluksissa massavalmistuksen kustannukset voivat jäädä varsin maltillisiksi kehityskuluihin verrattuna. Erikoista myös, että valmistuskustannukset kappaleelta oli kerrottu tarkan euromääräisesti, vaikka yleensä ne tuppaavat laskemaan valmistettavien määrien kasvaessa...)

Perjantaina 10. heinäkuuta näitä outoja videoita ei enää testikatselun perusteella juurikaan näkynyt. Kenties Youtube on saanut palautetta muualta ja poistanut ne. ”Yritysten” tuotteita myyvät verkkosivut ovat kuitenkin yhä olemassa.

Todellakin, huijausten uhriksi joutumisen riskin kannalta on hyvä asua pienellä kielialueella ja puhua kieltä, jossa on melko monimutkaisia taivutusmuotoja. Kulttuurin omintakeisuudetkin voivat antaa yllättävää suojaa. Ovelampia huijauksia kauhulla odotellessa.