Suomalaiset kuluttajat arvioivat ostavansa verkosta tulevaisuudessa enemmän kuin nykyisin. Vuonna 2025 lähes viidennes (18 %) arvioi ostavansa kaiken tai lähes kaiken verkosta, selviää Postin Kantar TNS:llä teettämästä Suuri verkkokauppa 2019 -tutkimuksesta.

Tutkimuksen mukaan nykyisin verkosta kaiken tai lähes kaiken ostaneiden osuus on 10 %. Lähes neljännes (23 %) suomalaisista osti tuotteita verkosta viimeisen viikon aikana.

Silti fyysisellä kaupallakin on merkitystä.

Postin kansainvälisten verkkokaupan palvelujen johtaja Sami Finnen mukaan kuluttajista 43 % etsi ja tutustui etukäteen tuotteisiin verkkokaupoissa, mutta osti ne kivijalkakaupasta. Vastaavasti 19 % tutustui tarjontaan kivijalkakaupassa, mutta teki tilauksen verkkokaupoista.

Verkko-ostamista lisäävät mm. ilmaiset toimitukset (60 %), pakettien seuranta ja ohjaus (33 %) sekä ennakoivat toimitusilmoitukset (30 %).

”Yli puolet (63 %) on myös kasvattanut ostoskoriaan saadakseen ilmaisen kuljetuksen. Useat kansainväliset verkkokaupat maksavat lähetyksen toimituksen, jolloin toimitus on kuluttajalle maksuton. Tämä on tulossa yleiseksi kauppatavaksi myös Suomessa”, Finne sanoo tiedotteessa.

Eniten verkosta ostetaan musiikkia, viihdettä, pelejä, elektroniikkaa ja tietotekniikkaa. Viime vuoteen verrattuna verkko-ostamisen osuus kokonaisostoista on lisääntynyt kaikissa tuoteryhmissä, lukuun ottamatta ruokaa, juomia ja elintarvikkeita.

Verkkokaupan ominaisuuksista kuluttajat pitävät tärkeinä selkeästi ilmoitettuja toimituskustannuksia (93 %) sekä tarkkoja tuotekuvauksia ja kuvia ja edullisia toimitushintoja (92 %). Suosituin verkkokauppa on saksalainen Zalando (16 %) ja suosituin kotimainen Verkkokauppa.com (15 %).

Valtaosa verkko-ostoksista tehdään kannettavalla tietokoneella, 18-34 –vuotiaiden keskuudessa älypuhelimella.

Kuluttajat suosivat verkko-ostosten vastaanottamiseen pakettiautomaattia (35 %), Postin tai kuljetusyhtiön palvelupistettä (32 %) ja kotiinkuljetusta (12 %). li puolet (56 %) käyttää mieluiten Postin toimituksia.

Sami Finnen mukaan keskustelut verkkokaupan palautuksista ovat Suomessa liioiteltuja. Tutkimuksesta käy ilmi, että vain 9 % verkko-ostajista on palauttanut tilaamansa lähetyksen joko kokonaan tai osittain.